Okres wakacyjny jest czasem wzmożonej pracy Inspekcji Sanitarnej. Kontrole sanitarne w punktach handlowych, gastronomicznych w sezonie letnim co do zasady są wzmożone. Kontrole w tym roku są i będą prowadzone zarówno w zakresie stałych zagadnień Inspekcji Sanitarnej, jak i w zakresie przestrzegania ograniczeń wynikających ze stanu epidemii.
W ciągu jednego dnia w województwie zachodniopomorskim prowadzono akcję kontroli lokali gastronomicznych. Ogółem przeprowadzono 87 kontroli. W 46 lokalach nie stwierdzono nieprawidłowości. W pozostałych 41 stwierdzono nieprawidłowości i nałożono 30 mandatów na kwotę 9 400 złotych.
Mandaty wystawiane były m.in. za:
- Brak ręczników papierowych i środka do dezynfekcji rąk przy umywalce w pomieszczeniu w którym przygotowuje się posiłki
- Opakowania jednorazowe do sosów przechowywane na brudnym grzejniku w kuchni
- Przechowywanie opakowań jednorazowych do kontaktu z żywnością w przypadkowych miejscach
- Zapas surówek przechowywanych w pojemnikach po ogórkach
- Brudno utrzymane półki, regały, blaty; zły stan techniczny mebli, brudne, tłuste, zły stan techniczny obiektu
- Artykuły spożywcze (kapusta kiszona) przechowywana miejscu nasłonecznionym
- Nieokazanie bądź brak dokumentacji HACCP
- Brak orzeczeń do celów sanitarno-epidemiologicznych
- Przeterminowane produkty
- Brudny sprzęt produkcyjny
- Brak środków do mycia i dezynfekcji rąk przy umywalce w pomieszczeniu produkcyjnym
W pasie nadmorskim podczas jednodniowej akcji kontroli lokali gastronomicznych przeprowadzono 31 kontroli. Nieprawidłowości stwierdzono w 18 lokalach, w 13 nieprawidłowości nie stwierdzono. 2 obiekty działały bez zatwierdzenia działalności Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Za stwierdzone nieprawidłowości wystawiono mandaty – 17 na kwotę 5 000 złotych, m.in. za:
- Brak badań do celów sanitarno – epidemiologicznych
- Brak warunków do mycia świeżych owoców
- Brak do wglądu aktualnego badania wody do spożycia
- W toalecie dla klientów brak bieżącej ciepłej wody
- Na blatach roboczych przetrzymywanie gotowych produktów i narzędzi roboczych
- Wprowadzanie do obrotu środki spożywcze po upływanie daty minimalnej trwałości/daty ważności
- W lodówkach brak segregacji produktów, razem trzymane surowe mięso i surówki gotowe do spożycia
- Mrożenie we własnym zakresie, bez oznakowania surowe mięso i to po obróbce termicznej, mrożenie gotowych gofrów
- Lody nieoznakowane w tym 3 kuwety rozmrożonych lodów (zostały wycofane z użytku)
- Duże ilości zamrożonego kruchego ciasta
- Brak środka dezynfekującego do powierzchni mających kontakt z żywnością
- Mrożenie artykułów pochodzenia zwierzęcego po upływie terminu przydatności do spożycia
W lokalach, w których stwierdzano nieprawidłowości wydawano decyzje o wycofaniu produktów z obrotu, zaplanowano kontrole sprawdzające, wszczynano postępowania administracyjne, a także kierowano wnioski o nałożenie kary.