Rozpoczęły się wakacje. Planując wypoczynek trzeba zwrócić uwagę nie tylko na bezpieczeństwo w związku z zagrożeniem COVID-19, ale również chronić się przed oszustami, a ci nie próżnują. Uważajmy na nieprawdziwe oferty i „super okazje”, które mogą okazać się bardzo kosztowne.

Biuro do walki z cyberprzestępczością Komendy Głównej Policji oraz NASK (Państwowy Instytut Badawczy) we współpracy z Europolem, ostrzegają przed nieuczciwymi ofertami internetowymi w przygotowanej kolejnej kampanii prewencyjnej.

Zbyt piękne, żeby było prawdziwe? To dlatego, że prawdopodobnie tak jest. Właśnie padłeś ofiarą oszustwa wakacyjnego. Od nieuczciwych lotów po nieistniejące miejsca zakwaterowania, oszustwa wakacyjne to wielki biznes dla wyłudzaczy. Oszustwa najczęściej występują w czasie wakacji letnich oraz przed świętami Bożego Narodzenia. Urlopowicze muszą być tego świadomi. Oto kilka wskazówek, jak uniknąć oszustwa wakacyjnego.

Każdy cieszy się z wolnego czasu, a każda chwila w roku jest dobra na zasłużony urlop, zarówno krótki jak i długi. W większości przypadków szukanie wymarzonego kierunku podróży i znalezienie dobrej oferty będzie prawdziwą i bezproblemową transakcją. Jeśli jednak dokonujesz rezerwacji online, jesteś narażony na ryzyko oszustw i potencjalnych przekrętów.

JEŚLI:

  • dowiadujesz się na lotnisku, że nie masz rezerwacji na oczekiwany lot;
  • po przyjeździe do miejsca docelowego w hotelu nie ma rezerwacji na Twoje nazwisko;
  • zarezerwowany dom wakacyjny nie istnieje lub właściciel nic nie wie o Twojej rezerwacji;
  • firma wynajmująca samochód nie ma rezerwacji na Twoje nazwisko lub Twoja prośba zostaje odrzucona z powodu nieuczciwego zakupu;
  • oszust całkowicie przerywa kontakt po dokonaniu płatności i nie potwierdza niczego, co zostało zarezerwowane…

TO: padłeś ofiarą oszustwa wakacyjnego. Zachowaj wszystkie dowody i złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w najbliższej jednostce policji.

Co to jest oszustwo wakacyjne?

Oszustwo wakacyjne występuje, gdy płacisz w biurze podróży, agencji lub podmiotowi prywatnemu za usługi wynajmu oferowane przez internet, takie jak:

  • bilety transportu (samolot, pociąg, łódź itp.);
  • zakwaterowanie;
  • wynajem samochodów;
  • kompletne pakiety wakacyjne, zawierające wszystkie lub niektóre z powyższych;

i dowiadujesz się, że zarezerwowana usługa nie istnieje lub została opłacona nie z Twoich pieniędzy, ale ze skradzionej karty innej ofiary, co powoduje, że zakup jest nieważny.

Często przestępcy chcą Twoich pieniędzy. Jednak w wielu przypadkach oszustwo jest tylko częścią większego planu – przestępcy wykorzystają skradzione dane karty kredytowej jednej osoby do zakupu legalnych usług turystycznych, które następnie oferują innym osobom po niższej cenie (zarabiają na powtórnej sprzedaży tej samej usługi).

Jakie są sygnały ostrzegawcze?

Kontaktuje się z Tobą agent biura podróży lub firma, z którą nigdy wcześniej nie rozmawiałeś, oferując Ci wakacje po bardzo niskiej cenie.

Oszuści używają fałszywych reklam internetowych, fikcyjnych rozmów dotyczących sprzedaży, e-maili, SMS-ów i komunikatorów, oferując niewiarygodnie niskie stawki, aby skusić Cię do rezerwacji wakacji lub zakupu usługi. Jeśli cena jest zbyt dobra, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie taka nie jest.

Strona wygląda podejrzanie jeśli:

  • Jest tylko kilka szczegółów i zdjęć nieruchomości lub hotelu;
  • Recenzje online nie są korzystne lub wcale nie istnieją.
  • Jesteś proszony o zapłatę gotówką, przelewem bankowym, np. MoneyWise lub Western Union, a nawet wirtualną walutą, taką jak Bitcoiny. Te metody płatności są trudne do wyśledzenia i nie podlegają zwrotowi (pamiętaj: przestępcy zarabiają na danych ze skradzionych kart innych ofiar i możesz być częścią tego planu).
  • Jesteś namawiany do szybkiej zapłaty czyli oszust ostrzega Cię, że nieruchomość zostanie wynajęta komuś innemu lub umowa nie zostanie zawarta, o ile nie zapłacisz natychmiast. Przestępcy mogą również twierdzić, że możesz skorzystać ze zniżki za szybką płatność.

Jak się zabezpieczyć?

Nie odpowiadaj na niespodziewane e-maile, SMS-y, wiadomości w komunikatorach, mediach społecznościowych lub telefony z ofertami wakacyjnymi. Linki i załączniki w wiadomościach e-mail mogą prowadzić do złośliwych stron internetowych lub zawierać wirusy zarażające urządzenie.

Zarezerwuj wakacje bezpośrednio w linii lotniczej, hotelu, lub przez renomowanego agenta / organizatora wycieczek.

Źródło: KPK

Poprzedni artykułŚwiatłowód w Gminie Brojce
Następny artykułGryfickie Lato Muzyczne: „W 80 minut dookoła świata”