Rządowa rekompensata dla lotnisk za straty poniesione w wyniku pandemii COVID-19 nie wymagała zgody Komisji Europejskiej. Takie stanowisko od kilku miesięcy wyrażał marszałek Olgierd Geblewicz, a potwierdzają to rządowe dokumenty. Na specjalnie zwołanym briefingu prasowym marszałek ocenił, że rząd okłamywał opinię publiczną w tej kwestii i zapowiedział, że wraz z uruchomieniem rekompensaty, również Samorząd Województwa rozpocznie prace nad dokapitalizowaniem lotniska.
10 września br., w projekcie kolejnej wersji tzw. „rządowej tarczy” znajduje się wyjaśnienie stanowiska Komisji Europejskiej w kwestii rekompensaty dla polskich portów lotniczych za straty spowodowane pandemią COVID-19. W uzasadnieniu nowelizacji „tarczy” można przeczytać, że:
„Powyższe jest następstwem negatywnej opinii Komisji Europejskiej, zwanej dalej „KE”, dotyczącej finansowania kosztów utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej lotniska na podstawie aktualnie obowiązujących kryteriów ustawowych.”
Komisja przypomniała, że już wcześniej zezwoliła państwom członkowskim na rekompensowanie bezpośrednich szkód odnoszonych w wyniku pandemii, a takie poniosły porty lotnicze od marca do czerwca br. Istnieniu opinii Brukseli zaprzeczył m.in. wiceminister infrastruktury Marcin Horała, który 14 września br. na antenie TVP Szczecin oświadczył, że:
„Ciężko mi wypowiadać się za Komisję Europejską, mam nadzieję, że to będzie lada dzień, ale takich sztywnych terminów nie ma, szczególnie w przypadku tej dotacji.”
W ocenie marszałka województwa zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza to skandaliczne zachowanie przedstawiciela rządu:
„Okazuje się, że 6 miesięcy trwał proces oskarżania Komisji Europejskiej o blokowanie różnego rodzaju rozwiązań, proces okłamywania opinii publicznej, mataczenia. Jeszcze raz powtarzam, Port Lotniczy przeżył te ostatnie miesiące tylko dzięki wsparciu udzielonemu przez Samorząd Województwa.”
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego przypomniał, że od początku wybuchu pandemii COVID-19 wskazywał, iż można udzielać pomocy, wystarczy o nią wystąpić do Komisji Europejskiej. W jego opinii nowelizacja „rządowej tarczy” pozwoli na stosunkowo szybkie uruchomienie rekompensaty dla lotniska w Goleniowie i umożliwi Samorządowi Województwa kontynuowanie programu wsparcia, które zostało wstrzymane 28 sierpnia br.
– Ubolewam, że musiałem czasami odwoływać się do bardzo twardych środków i zapowiedzi, że nie podpiszemy kolejnego aneksu o dokapitalizowanie Portu Lotniczego większymi kwotami, jeśli tego typu pomocy nie udzieli rządowy udziałowiec spółki. Jak widać w odniesieniu do rządów PiS tylko twarda presja ma sens. Wejście tej regulacji umożliwi szybkie pokrycie strat za okres do czerwca, a w konsekwencji Samorząd Województwa cofnie „hamulec ręczny” i mając wizję dobrych perspektyw będzie kontynuował wsparcie kapitałowe. Przez rząd polski, ministra Horałę, straciliśmy pół roku, a lotniska, w tym lotnisko w Goleniowie mało nie upadły i gdyby nie odpowiedzialność samorządu, Port Lotniczy Goleniów pewnie by nie zdołał przetrwać – wyjaśnił marszałek Olgierd Geblewicz.
Do 30 września Samorząd Województwa dokapitalizuje Port Lotniczy Szczecin – Goleniów, kwotą 1,5 mln zł, co wynika z porozumienia z 2013 r. Kwestia kolejnego etapu dokapitalizowania, w kwocie 3,5 mln do końca tego roku, a łącznie 40 mln zł do roku 2028, będzie procedowana w najbliższych tygodniach.