Dworzec kolejowy i wieża ciśnień

Dworzec kolejowy w Płotach powstał w 1882 roku. Dzięki temu miasto stało się stacją węzłową linii kolejowych Szczecin – Kołobrzeg i Wysoka Kamieńska Runowo. Połączenie kolejowe przyczyniło się do szybkiego rozwoju miejscowości.

Obecnie przez Płoty przejeżdża pociąg relacji Szczecin – Kołobrzeg. Linia kolejowa z Worowa do Wysokiej Kamieńskiej jest wyłączona z eksploatacji. Z czterech peronów dworca kolejowego w Płotach wykorzystywane są tylko dwa. Zabytkowy budynek z czerwonej cegły pełniący kiedyś funkcję dworca kolejowego wykorzystywany jest obecnie do innych celów.

W Płotach, około 40 metrów od dworca PKP, znajduje się wieża ciśnień. Kolejowe wieże ciśnień to obiekty historii rozwoju kolejnictwa.

Wieża została wybudowana na początku XX wieku. Obiekt ma wysokość ok. 20 metrów i zbiornik na wodę o pojemności około 100 m3. Obecnie jest nieużywana, ale została zachowana w dość dobrym stanie.

Wieża ciśnień to budynek ze zbiornikiem wodnym, który umieszczony jest na górze wieży. Wieże ciśnień budowane były kiedyś w celu zagwarantowania stałego ciśnienia wody, również w sytuacjach wzmożonego zapotrzebowania. Te, które znajdowały się przy stacjach kolejowych miały za zadanie zapewnić zasilenie parowozom. Ich lata świetności minęły wraz z końcem kolei parowej. Obecnie nie można wykorzystać pierwotnej funkcji kolejowych wież ciśnień. Rozwój kolejnictwa sprawił, że przestały być one potrzebne.Wieża ciśnień w Płotach jest charakterystycznym elementem miasta.

Dworzec kolejowy w Płotach – kiedyś najbardziej nowoczesny w okolicy, dziś – niewykorzystywany i zaniedbany. Również nieużywana kolejowa wieża ciśnień marnuje się, a przecież mogłaby zostać przekształcona i zyskać „drugie życie”.