Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego, ustanowione przez UNESCO podczas 30. Sesji Konferencji Generalnej 17 listopada 1999 roku. Odsyła do tragicznych wydarzeń, które miały miejsce w Dhace w Bangladeszu.
Podczas pokojowej demonstracji 21 lutego 1952 roku zginęło pięciu studentów domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Data ta ma nie tylko upamiętniać przywołane wydarzenia, ale także przypominać o różnorodności językowej, o tym, iż język to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa kulturowego ludzkości. Obchody święta zwracają uwagę na potrzebę troski o język ojczysty, jego promocję, ochronę różnorodności językowej jako źródła dziedzictwa kulturowego. Podstawowym przesłaniem Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest zwiększanie świadomości znaczenia języka i kultury, budowanie porozumienia ponad podziałami, pokoju oraz dbałości o wspólne działania oparte na zrozumieniu, tolerancji i dialogu.
Gryfickie Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. B. Chrobrego konkursami uczciło święto języka. Uczniowie wybierali najpiękniejszy plakat promujący Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Ten konkurs wygrała klasa I a.
Drugim elementem świętowania był wybór Młodzieżowego Słowa „Chrobrego” 2020. Tutaj największą ilością polubień wygrało słowo – Naura – 110 reakcji „lubię to”.
W poniedziałek natomiast 22 lutego o godzinie 10 odbył się Szkolny Konkurs Ortograficzny. Obchody święta języka chociaż zdalne, to jednak wyjątkowe. Do Szkolnego Konkursu Ortograficznego przystąpili wszyscy uczniowie, a w trzyosobowych zespołach wzięli udział w potyczkach językowych. Zakres opracowanych zagadnień konkursowych obejmował szeroko rozumianą kulturę języka. Uczniowie musieli między innymi wykazać znajomość przysłów, związków frazeologicznych czy zasad ortografii. Wśród zadań pojawiły się również te związane z odmianą kłopotliwych form czasowników i rzeczowników. Do finałowego etapu przeszły następujące klasy: Ia, Id, IId, IIf, IIg oraz IIIe.
Na szczególną uwagę zasługuje forma tego wydarzenia. Organizatorzy zadbali, aby połączyć pożyteczne z przyjemnym. Potyczki językowe przypominały formułę gry, między innymi koła fortuny.
Pod względem ortografii bezsprzecznie najlepsza okazała się IIF, a tuż za nią – klasa IIIA.
Mistrzyniami Ortografii zostały Agnieszka Poźniak i Aleksandra Wójcik.
Z satysfakcją informujemy, że Pan Mateusz Gałecki, nauczyciel matematyki, uzyskał najlepszy wynik i tym samym został Mistrzem Ortografii.
Gratulacje dla wszystkich