Tempo rozwoju nowych technologii sprawia, że źródłem przewagi konkurencyjnej wśród przedsiębiorstw staje się wiedza i kreatywny sposób jej wykorzystania. Branża przemysłów przyszłości, a w niej przemysłów kreatywnych, jest tym, co może stanowić o dynamicznym rozwoju regionów.
Usługi Przyszłości to jedna z regionalnych specjalizacji Pomorza Zachodniego. Zalicza się do nich intensywnie rozwijające się branże IT, ICT, KPO oraz właśnie przemysły kreatywne, w których skład wchodzą reklama, film, muzyka, wydawnictwo, architektura, wzornictwo i projektowanie mody, oprogramowania i gry komputerowe, sztuka wizualna i sceniczna, design.
Innowacje są w cenie
Rozwój usług opartych na wiedzy jest zdeterminowany technologią oraz innowacjami. Nowe produkty i usługi najpierw tworzą przedsiębiorstwa innowacyjne, a następnie te rozwiązania przyjmują inne firmy. Według wyników badań OECD, szacowanych dla najbardziej rozwiniętych krajów, firmy obecnie inwestują w wartości niematerialne i prawne związane z innowacjami (B+R, oprogramowania, know-how) niemal tyle, ile w tradycyjne formy kapitału.
– Zachodniopomorskie przedsiębiorstwa dość nieśmiało myślą o tym kierunku rozwoju. Jedną z przyczyn jest słaba znajomość przemysłu usług przyszłości i jej produktów. W ramach kampanii wizerunkowo-promocyjnych Pomorze Zachodnie planuje to zmienić. W ostatnich latach staramy się rozwijać połączenia biznesu z branżami opierającymi swoje działania na innowacjach oraz przedsiębiorcami kreatywnymi m.in. realizując projekty wspierające regionalnych przedsiębiorców, tworząc możliwości wymiany know-how lub platformy umożliwiające podnoszenie kwalifikacji oraz ich rozwój. Ważnym stało się również powstawanie takich miejsc jak nowoczesne Centrum Przemysłów Kreatywnych przy Akademii Sztuki, które umożliwia budowanie wspomnianych połączeń – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.
Przełamać bariery rozwojowe
Sektor kreatywny tworzą w szczególności mikro i małe podmioty gospodarcze, które borykają się z ograniczeniami kadrowymi oraz finansowymi. Są bardziej wrażliwe na bariery rozwojowe, mają ograniczone możliwości ekspansji, m.in. w obszarze promocji, nawiązywania współpracy czy wchodzenia na rynki międzynarodowe.
Przedsiębiorstwa tworzące nowe produkty i usługi, by mogły powstać, rozwijać się i funkcjonować, potrzebują miejsc spełniających szereg określonych warunków. Ważne jest położenie geograficzne i dostępność. Mocnymi stronami Pomorza Zachodniego w wymiarze infrastrukturalnym są porty morskie jako elementy multimodalnych sieci transportowych, a także dobre skomunikowanie z Europą Zachodnią i Północną. Ważna jest również bliskość z innymi twórcami, organizacjami badawczymi czy użytkownikami, co umożliwiają ośrodki kreatywne np. Berlina, a także rosnące zaplecze młodych specjalistów, będących absolwentami lokalnych uczelni. Istotny wpływ na rozwój firm działających w obszarze usług przyszłości, w tym branży kreatywnej, oprócz rozwoju ZUT-u, miało powstanie Akademii Sztuki w 2010 roku, jedynej uczelni w Polsce kształcącej zarówno na kierunkach muzycznych, jak i w zakresie sztuk wizualnych. Kierunki zaliczane do usług przyszłości w Zachodniopomorskiem kończy rokrocznie kilka tysięcy absolwentów uczelni wyższych. To, czy pozostaną na Pomorzu Zachodnim, zależy od atrakcyjnych ofert zatrudnienia. Stworzenie możliwości rozwoju młodym ludziom jest zadaniem przedsiębiorców, ale też wyzwaniem dla samorządu.
– Lokalni przedstawiciele branży kreatywnej podkreślają, że najważniejsze dla rozwoju regionu staje się stworzenie i umocnienie tzw. klasy kreatywnej, która tu dopiero raczkuje i wydaje się być niedoceniana, a często nawet niewidoczna. Poprzez wsparcie wizerunkowe i promocyjne chcemy przełamać ten trend – tłumaczy Krzysztof Barczyk, Dyrektor Gabinetu Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego.
Wykorzystać wiedzę i potencjał technologiczny
Konkurencja w branży usług przyszłości wzrasta. Wpływają na to zmiany demograficzne, postęp technologiczny, ale również tak nieprzewidywalne sytuacje, jak pandemia COVID-19. Wykorzystanie wiedzy i potencjału technologicznego jest konieczne, żeby stopniowo wejść w nowe procesy rozwoju regionalnych przedsiębiorstw tak, by te stały się jeszcze bardziej konkurencyjne. Równie istotna jest promocja „produktowa” i wsparcie już istniejących przedsiębiorstw oraz marek, których potencjał jest widoczny, ale nie w pełni wykorzystany.
Wyzwanie to podjęło Pomorze Zachodnie, realizując kampanię wizerunkowo- promocyjną „Pomorze Zachodnie Twój klimat”, prezentując branże o szczególnym znaczeniu dla regionu. Obok turystyki i turystyki medycznej zaprezentowano branżę gastronomiczną i eventową, nie mogło zabraknąć również usług przyszłości, designu i ludzi odpowiedzialnych za tworzenie przedmiotów użytkowych, którzy jako autorzy swoich produktów promują region na arenie krajowej i międzynarodowej.
W najbliższym czasie Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego rozpocznie realizację kolejnego projektu odpowiedzialnego za stworzenie lepszych warunków do rozwoju MMŚP, szczególnie skupiając się właśnie na przemysłach przyszłości i branży kreatywnej. Celem jest zwiększenie szans rozwoju regionu i wzmocnienie pozycji regionalnej gospodarki w wymiarze krajowym i międzynarodowym.