Czy jesteśmy gotowi na e-commerce w regionie? Co jest niezbędne, by wystartować w tej branży? Jak bardzo zmienił się handel w czasie pandemii COVID-19? A jakie zmiany w logistyce wymusił Brexit? O tym rozmawiają polscy i niemieccy przedsiębiorcy podczas 4. edycji „To share international knowledge & experience in business”. Konferencję otworzyła członkini zarządu województwa Anna Bańkowska.
„To share international knowledge & experience in business”, czyli „Dzielmy się międzynarodową wiedzą i doświadczeniem w biznesie” to odbywające się co roku spotkanie polskich i niemieckich przedsiębiorców. Uczestniczą w nim również przedstawiciele świata nauki oraz samorządowcy. Głównym tematem tegorocznej konferencji jest e-commerce. Ten sektor gospodarki dynamicznie rozwija się od lat, a eksplozję sprzedaży towarów i usług za pośrednictwem internetu wywołała pandemia koronawirusa.
Jak w nowych warunkach biznesowych odnajdują się firmy z polsko-niemieckiego pogranicza? Jak e-handel zmienił globalną, krajową i regionalną logistykę? Ile miejsc pracy generuje? W jaki sposób e-commerce zrewolucjonizował organizację przedsiębiorstw? Jak wzmacniać infrastrukturę IT, by docierać do klientów w internecie i sprawnie ich obsługiwać? Odpowiedzi na te pytania, a także wiele ciekawych analiz gospodarczych można usłyszeć podczas konferencji, która dziś odbywa się w Starej Rzeźni na szczecińskiej Łasztowni. Wydarzenie otworzyła Anna Bańkowska, Członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego.
– Na polsko-niemieckim pograniczu obserwujemy dynamiczne zmiany gospodarcze. Pandemia spowodowała wiele problemów, ale stała się też impulsem do niezwykle szybkiego rozwoju e-commerce. Logistyka i usługi przyszłości, w tym właśnie e-handel, to dwie z naszych regionalnych specjalizacji. Ich połączenie tworzy bardzo perspektywiczny sektor biznesu. I miejsca pracy liczone w dziesiątkach tysięcy – podkreśla Anna Bańkowska.
Wartość sprzedaży internetowej w Polsce wzrosła w 2020 (rok do roku) aż o 35 procent! Osiągnęła poziom 83 mld złotych. Za pięć lat ma przekroczyć 160 mld zł. A tak dynamicznie rosnący rynek e-commerce jest dobrą prognozą dla regionalnej gospodarki.
– Miejsce, z którego zamawiamy różne produkty, teoretycznie nie ma większego znaczenia, ale w praktyce lokalizacja może być utrudnieniem lub atutem. Centra dystrybucji zlokalizowane na Pomorzu Zachodnim gwarantują tzw. next day delivery nawet do dość odległych adresów w Europie, takich jak północna Skandynawia – zauważa Anna Bańkowska.
W programie „To share international knowledge & experience in business. Szczecin 2021” zaplanowano pięć paneli związanych z tematem e-commerce. Natomiast część inauguracyjną pt. „Zróbmy wspólny interes – możliwości współpracy dla firm polskich i niemieckich w różnych obszarach gospodarczych” poprowadzili René Ebert (SIBB e.V. ICT & Digital Business Association Berlin & Brandenburg), Stanisław Iwan (Akademia Morska w Szczecinie) i Jacek Wójcikowski, Dyrektor Centrum Inicjatyw Gospodarczych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
Wydarzenie, które przedsiębiorcy nazywają po prostu „dniem polsko-niemieckim”, odbywa się w formule hybrydowej – stacjonarnie i on-line. Udział jest bezpłatny.
Konferencję „Dzielmy się wiedzą i doświadczeniem w biznesie” zorganizowała szczecińska firma CSL. Partnerem wydarzenia jest Pomorze Zachodnie.