Na wyspie Wolin kontynuowane są prace drogowe – obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. Na wyspie Uznam nieustannie trwają prace przy budowie dwóch wyjść ewakuacyjnych, a także prefabrykacja zbrojenia, betonowanie wsporników czy uszczelnianie obudowy tubingowej tunelu.
W styczniu minęły dwa lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. W jakim miejscu ta wielka inwestycja drogowa jest po dwóch latach?
W świnoujskim tunelu trwają właśnie prace nad wyjściami ewakuacyjnymi. Po obu stronach tunelu pod Świną powstają drogi dojazdowe, ścieżki rowerowe, jezdnia i chodniki.
Przy wjeździe/wyjeździe z tunelu na wyspie Uznam powstaje budynek centrum obsługi. Na razie nie wygląda ciekawie, ale to właśnie w nim będzie serce układu sterowania tunelem. Tu będą zainstalowane wszelkie systemy sterowania automatyką tunelu, tu dyspozytorzy będą mieli obraz z kamer rozmieszczonych na całej długości przeprawy, ale nie tylko. Będą także mieli podgląd na miejskie kamery oraz system sterowania ruchem drogowym.
Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości, odcinek wydrążony przez specjalną maszynę – TBM ma 1483,8 metrów. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce.
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia prac było przyznanie 4,8 mln zł z Funduszu Europejskiego dla Pomorza Zachodniego na przygotowanie dokumentacji. Koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego dofinansowanie z EU REGIO Poland to ponad 775 mln zł.