W 2020 r. średnio każdego dnia ponad 11 tysięcy Polaków zakładało profil zaufany, a do urzędów dziennie trafiało niemal cztery tysiące elektronicznych pism ogólnych. Za nami rekordowy, cyfrowy rok.
Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. dokładnie 4 174 206 Polaków założyło profil zaufany. To niemal połowa (47%) wszystkich aktywnych obecnie profili zaufanych (8 816 654). To także o ponad dwa miliony więcej niż w 2019 roku i niemal trzy miliony więcej niż w 2018 roku.
e-Polak potrafi!
Profil zaufany (PZ) to tzw. środek identyfikacji elektronicznej. Mówiąc prościej – to dzięki niemu możemy potwierdzić swoją tożsamość w internecie. To konieczne jeśli chcemy online załatwiać sprawy urzędowe.
Mówiąc inaczej – profil zaufany to nasze elektroniczne dane. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dlatego jeśli właśnie sobie przypomnieliście, że kiedyś go zakładaliście, sprawdźcie kiedy to było. Jeśli Wasz PZ skończył 3 lata – załóżcie nowy.
2020 rok to rekordowy czas profilu zaufanego – każdego z 366 dni ubiegłego roku średnio ponad 11 tysięcy Polaków podejmowało decyzję o założeniu PZ. Najwięcej – 602 739 – nowych profili zaufanych zostało założonych w kwietniu 2020 r.
Profil zaufany jest potrzebny do załatwiania przez internet spraw urzędowych.
Miliony elektronicznych pism
Jedną z najpopularniejszych e-usług (czyli spraw urzędowych, które możemy załatwić online) ubiegłego roku była Wyślij pismo ogólne. Przez 12 miesięcy 2020 roku do urzędów trafiło 1 432 770 takich elektronicznych pism. To o niemal 900 tysięcy więcej niż rok wcześniej. Z prostego rachunku wynika, że każdego dnia (także w weekendy) Polacy pisali ich średnio 3914.
W jakim miesiącu ta e-usługa była najpopularniejsza? W listopadzie. Skorzystano z niej wtedy 143 942 razy.
W ubiegłym roku historyczne rekordy pobiła także e-usługa Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. Polacy skorzystali z niej 197 967 razy. Dla porównania – w 2019 roku – 52 882. O odpisy aktów stanu cywilnego najczęściej wnioskowaliśmy online w listopadzie (25 226 razy). Rekordowy dzień to poniedziałek – 16 listopada 2020 r. Tylko wtedy skorzystało z tej możliwości 1319 osób.
Przez internet można też zgłosić narodziny dziecka. Umożliwia to e-usługa Zgłoś urodzenie dziecka. W 2020 roku Polacy skorzystali z niej 146 989 razy. To niemal 102 tysiące więcej niż w 2019 r. (45 004). Narodziny największej liczby dzieci zgłoszono tą drogą w kwietniu 2020 roku – 17 231. To ponad 60% wszystkich urodzonych w tym miesiącu maluchów.
Internetowa stabilizacja
Na GOV.pl znajdziecie też e-usługi meldunkowe, które – dzięki profilowi zaufanemu – pozwalają zameldować i wymeldować się bez wizyty w urzędzie: Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące i Wymelduj się z pobytu stałego.
W 2020 roku Polacy skorzystali z tej możliwości 176 346 razy. Dla porównaniu – w 2019 roku – 63 237. Najchętniej przez internet meldowaliśmy i wymeldowywaliśmy się w kwietniu (22 438), listopadzie (19 114) i czerwcu (18 732).
W 2020 roku Polacy złożyli ponad dwa razy więcej wniosków online o dowód osobisty niż rok wcześniej. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. z e-usługi Uzyskaj dowód osobisty skorzystało 333 960 osób. Rok wcześniej – 160 486. Najwięcej elektronicznych wniosków o nowy dokument tożsamości złożono we wrześniu (33 920), czerwcu (32 744) i lipcu (32 255).
Przez internet możemy też zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego. W tym przypadku pomocna jest e-usługa Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód. W 2020 roku Polacy skorzystali z niej 43 942 razy (w 2019 r. – 26 523). Dniem, w którym wpłynęło najwięcej – 435 – elektronicznych zgłoszeń był 4 maja.
W ubiegłym roku Polacy zgłosili też przez internet zbycie/nabycie 601 297 pojazdów. Umożliwia to e-usługa Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę.
„2020 to był zdecydowanie cyfrowy rok. Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami zaczął się wcześniej. Ciężko na to pracowaliśmy i robimy to nadal. Nieustannie – i jak widać skutecznie – przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań” – mówi minister Marek Zagórski.
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.
Źródło: Cyfryzacja KPRM