17 listopada 2017 roku ruszyła kampania społeczna „Mam czas rozmawiać”. Tego dnia rozpoczął się również Europejski Tydzień Testowania w kierunku HIV. Celem akcji jest pomoc jak największej liczbie osób w uzyskaniu informacji na temat tego, czy są zakażone.
„Mam czas rozmawiać” to kampania edukacyjna Krajowego Centrum ds. AIDS. Celem kampanii jest promocja dialogu międzypokoleniowego, szczególnie na trudne tematy o naszym zdrowiu, takie jak choroby przenoszone droga płciową, w tym HIV.
Każdego roku w Polsce około 1200 osób dowiaduje się o zakażeniu wirusem HIV. Mimo, że większość z nich to młodzi ludzie, to wciąż wzrasta również liczba zachorowań wśród osób w wieku 50 lat i więcej.
W Polsce wciąż trudno nam rozmawiać na wiele tematów. Informacje czerpiemy w dużej części z internetu, z mało wiarygodnych źródeł. Kampania ma być dla nas inspiracją, aby podejmować dialog w naszych domach. Temat HIV to wciąż temat tabu pomimo, że zakażenie wirusem może dotyczyć każdego z nas. Rozmowa z bliskimi może przynieść korzyści nie tylko młodszym, ale również starszym członkom rodziny. Najważniejsze abyśmy przełamali bariery i poświęcili trochę czasu na rozmowę.
Na stronie www.mamczasrozmawiac.aids.gov.pl znajdziecie wskazówki jak zacząć rozmowę z rodzicami, dziadkami, dziećmi oraz przydatne informacje, które można wykorzystać podczas rozmowy, i z których można czerpać inspiracje (jaki zakażenia przenoszone są drogą płciową, minirozmówki rodzinne).
Kampania potrwa do 1 grudnia.