Obiecano, że w tym roku będą na torach i właśnie są już w drodze na Pomorze Zachodnie. Po raz pierwszy będzie można je zobaczyć, jak będą wyglądały. Natomiast oba pojazdy zaprezentowane zostaną oficjalnie na początku 2021 roku. Mowa oczywiście o dwóch hybrydowych pociągach, które zostały zakupione w lipcu.
„Jeszcze w tym roku na naszych torach” – mówił marszałek Olgierd Geblewicz i tak się stanie. A jeszcze w październiku pisaliśmy o tym, że hybrydy są na etapie przedmontaży.
Przypomnijmy:
Dwa zakupione przez Pomorze Zachodnie w lipcu tego roku pociągi hybrydowe powstają w Nowym Sączu. Prace idą zgodnie z harmonogramem. Wówczas fabrykę NEWAGU odwiedził wicemarszałek Tomasz Sobieraj, który mógł z bliska zobaczyć jak powstają nowe składy dla naszego regionu.
Pomorze Zachodnie jako pierwszy region w Polsce zakupił hybrydy, które wyprodukowane zostały przez NEWAG S.A. Łączny koszt zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln zł. Każdy z nich jest wyposażony w 150 miejsc.
„Produkcja pierwszego pojazdu hybrydowego jest na etapie przedmontaży, natomiast drugi pojazd w przyszłym tygodniu wjeżdża do lakierni. Wyglądają jeszcze na dość surowe, ale mamy zapewnienie, że oba wjadą na nasze zachodniopomorskie tory jeszcze w tym roku” – mówił stosunkowo niedawno Tomasz Sobieraj.
Oba pojazdy będą wyróżniały się na trasach, bo ich kolorystyka będzie odmienna od pozostałych należących do województwa. Jeden z nich będzie nawiązywał do „zielonego regionu”, jakim jest Pomorze Zachodnie – zarówno jeśli chodzi o dużą powierzchnię lasów czy pól, jak i o świadome, ekologiczne podejście samorządu i mieszkańców.
Pojazdy dwunapędowe łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych, czyli wysokie przyspieszania i brak emisji spalin oraz pojazdów spalinowych wyposażonych w przekładnię elektryczną, jaką jest możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych. A tych na Pomorzu Zachodnim jest wciąż 40%.
Hybrydy pozwolą obsługiwać trasę Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin bez przesiadek. Podobnie na zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Źródło: WZP
Foto: Adam Kupniewski