Dojazd do lekarza, na dworzec, do urzędu będzie łatwiejszy. Dwie gminy wprowadzają „transport na życzenie”. Czy Gryfice też przystąpią do projektu?

Zachodniopomorskie samorządy przystępują do pilotażowego projektu związanego z wprowadzeniem „transportu na życzenie”. W pierwszej kolejności dostępny będzie on na terenach gmin Międzyzdroje oraz Golczewo. W środę,  2 lutego 2022 r. członkini Zarządu Województwa podpisała umowy o dofinansowanie tych projektów ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

– Musimy szukać nowoczesnych i efektywnych rozwiązań logistycznych, aby poprawić warunki życia mieszkańców w całym regionie – powiedziała podczas spotkania Anna Bańkowska.

Transport na życzenie, nazywany też „transportem na żądanie” (ang. DRT – Demand Responsive Transport) to wykonywanie przewozu po zgłoszeniu konieczności przejazdu na danej trasie. Dzięki temu transport może być efektywniejszy kosztowo, optymalnie dostosowany do potrzeb mieszkańców, skierowany na konkretny odcinek, w konkretnym terminie. Usługi te szczególnie potrzebne tam, gdzie jest słabo rozwinięta infrastruktura i siatka połączeń autobusowych. Opcja „transportu na życzenie” bywa często jedynym sposobem dojazdu do lekarza, do szkoły, do urzędu czy na dworzec kolejowy, dlatego władze województwa zachodniopomorskiego od lat zabiegają, żeby takich „białych plam” na mapie publicznego transportu Pomorza Zachodniego było jak najmniej. Przygotowano także nabór projektów w trybie pozakonkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 (Działanie 7.6 Wsparcie rozwoju usług społecznych świadczonych w interesie ogólnym).

Ogłoszony w ubiegłym roku nabór skierowany był do konkretnych samorządów, które borykają się z wykluczeniem komunikacyjnym. Z możliwości pozyskania dotacji i przetestowania „transportu na życzenie” skorzystały trzy jednostki samorządu terytorialnego: Powiat Drawski (kompletowane są dokumenty do podpisania umowy), Gmina Golczewo oraz Gmina Międzyzdroje. JST zdobywając dofinansowanie na realizację projektów pilotażowych „Transport na życzenie”.

W środę, 2 lutego 2022 r.  członkini zarządu Anna Bańkowska spotkała się w włodarzami samorządów przystępujących do pilotażu, by podpisać umowy. Podpis na dokumentach złożyli:  burmistrz Golczewa Maciej Zieliński, burmistrz Międzyzdrojów Mateusz Bobek oraz starosta kamieński Józef Malec.

Gmina Międzyzdroje w partnerstwie z Powiatem Kamieńskim na realizację pilotażu otrzyma 449 tys. zł dotacji, prawie taką samą kwotę pozyskała także Gmina Golczewo w partnerstwie z Powiatem Kamieńskim.

Oferta „transportu na życzenie” kierowana będzie także, w ramach obu projektów, do osób dojeżdżających do pracy w Szczecinie, Świnoujściu, Wolinie, Kamieniu Pomorskim, czy innych miejscowościach, do których dostęp zostanie ułatwiony dzięki tej usłudze.

Beneficjenci (gminy) będą odpowiadać za wyłonienie wykonawców usługi oraz przekażą prowadzenie dyspozytorni partnerowi projektu. W obu projektach założono, iż zrealizowanych zostanie co najmniej 352 przejazdów w ciągu roku (w każdej gminie).

Nowa perspektywa finansowa

Zachodniopomorskie samorządy przygotowują się także do nowej perspektywy finansowej i tworzą lokalne partnerstwa. W środę członkini Zarządu Województwa Anna Bańkowska  podpisała także list intencyjny w sprawie wsparcia dla utworzenia „Obszaru funkcjonalnego Kamienia Pomorskiego”. Będą go współtworzyć: Gmina Dziwnów, Gmina Golczewo, Gmina Kamień Pomorski, Gmina Międzyzdroje, Gmina Świerzno, Gmina Wolin oraz Powiat Kamieński. Mechanizm ten będzie w okresie 2021-2027 mocno rozwijany.

– Stosowanie takich narzędzi  pozwala lepiej inwestować środki europejskie, z chirurgiczną precyzją planować inwestycje. Co ważne, takie podejście umożliwia także realizację projektów pozakonkursowych, łączenia różnych priorytetów, a nawet programów. Na Pomorzu Zachodnim zastosowane przez nas rozwiązania zdały egzamin wzorcowo. Rozpoczęliśmy już prace nad uruchomieniem pomocy dla gmin i powiatów, które są zobligowane do przygotowywania odpowiednich strategii. To warunek pozyskania dotacji w perspektywie 2021-2027 – wyjaśnia zasady marszałek Olgierd Geblewicz.

Docelowo ten mechanizm zostanie zastosowany do 12 obszarów funkcjonalnych.

– Zastąpią one dotychczasowe zintegrowane inwestycje terytorialne oraz kontrakty samorządowe – dodaje Olgierd Geblewicz.

Przyznawana pomoc przeznaczona będzie dla samorządów, które nie realizowały instrumentu ZIT w perspektywie 2014-2020 oraz tych, które nie są objęte pilotażem Centrum Wsparcia Doradczego, realizowanego przez Związek Miast Polskich na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

TRANSPORT NA ŻYCZENIE

Poprzedni artykułLaboratoria Przyszłości dofinansuje 19 szkół w powiecie gryfickim
Następny artykułFundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego