We wtorek 7 grudnia br., odbyła się XLIII sesja Rady Gminy Gryfice. Radni pracowali w trybie zdalnym. W proponowanym porządku obrad zawarte były między innymi punkty mówiące o podniesieniu wysokości diet radnych oraz wynagrodzenia burmistrza Gryfic. Radni pochylili się również nad zagospodarowaniem odpadów komunalnych oraz ustaleniem stawki opłaty.
Po przejściu przez sprawy regulaminowe rada dokonała zmian w budżecie gminy na 2021 rok. Po dokonanych zmianach plan budżetu zamyka się dochodami w kwocie 134.465.373,40 złotych i wydatkami w kwocie 142.283.957,69 złotych. Deficyt, który wynosi 7.818.584,29 złotych zostanie pokryty kredytem w kwocie 2.820.620,00 zł, pożyczką w kwocie 1.200.000,00 zł nadwyżką budżetową z lat ubiegłych w kwocie 1.991.352,00 zł. oraz wolnymi środkami w kwocie 1.806.612,29 zł.
Chwilę później radni ustalili opłaty za korzystanie z gryfickiej pływalni a także ustalili wysokość i zasady na jakich przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Gryfice będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów przejazdu.
I tak ustanowiono sołtysom miesięczną dietę składającą się z:
1) stałej kwoty w wysokości zależnej od liczby mieszkańców danej jednostki pomocniczej
- 250 zł w sołectwach do 200 mieszkańców,
- 300 zł w sołectwach od 201 do 400 mieszkańców,
- 350 zł w sołectwach od 401 mieszkańców
Ustalono także wysokość ryczałtów na pokrycie kosztów dojazdów w wysokości:
- do 5 km – 40 zł
- powyżej 5 km do 10 km – 60 zł
- powyżej 10 km – 80 zł
Natomiast przewodniczącym zarządów osiedli ustanowiono miesięczną dietę w wysokości 350 zł.
Rada podczas procedowania porządku obrad ustaliła również wysokość diet dla członków rady, a wygląda to tak:
- dla radnego pełniącego funkcję przewodniczącego Rady Miejskiej – równowartość 75 % 2,4-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 roku o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej),
- dla radnego pełniącego funkcję wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej – 60% 2,4-krotności kwoty bazowej, o której mowa,
- dla radnego pełniącego funkcję przewodniczącego komisji – 50 % tejże kwoty,
- dla radnego (nie pełniącego żadnej dodatkowej funkcji) – 43 % tej samej kwoty bazowej.
Niestety nie wymieniono wysokości tych diet, próbowała się tego dowiedzieć radna Beata Smoleńska, ale szybko wycofała pytanie. My odszukaliśmy projekt uchwały, na mocy której diety zostały ustalone, ale tam również nie było konkretnych kwot. Wygląda na to, że stanowią one jakąś tajemnicę. Przeciw przyjęciu tej uchwały byli: Beata Smoleńska, Tomasz Malczewski, Krzysztof Tokarczyk, a radna Elżbieta Walczak wstrzymała się od głosu. Mimo to większością głosów uchwała została przyjęta.
W dalszej części obrad radni ustalili wysokość wynagrodzenia dla burmistrza Gminy Gryfice.
A tak się ono kształtuje:
- wynagrodzenie zasadnicze – 10.430,00 zł
- dodatek funkcyjny – 3.450,00 zł
- dodatku za wieloletnią pracę 20% – 2.086,00 zł
- dodatek specjalny w wysokości 30% naliczany od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, co stanowi kwotę 4.164,00 zł.
Za przyjęciem tej uchwały głosowali wszyscy obecni na sesji radni.
Rada mocą uchwały dokonała wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Gryfice, na których zamieszkują mieszkańcy, na podstawie ilości zużytej wody:
- w zabudowie jednorodzinnej opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie obliczana na podstawie średniomiesięcznego zużycia wody na podstawie wskazań legalizowanego wodomierza głównego,
- w zabudowie wielolokalowej opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie obliczana na podstawie średniomiesięcznego zużycia wody na podstawie wskazań legalizowanego wodomierza z danego lokalu mieszkalnego.
Ustalono stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości:
- 10,50 zł za 1 m3 zużytej wody z danej nieruchomości, jeżeli został dotrzymany obowiązek selektywnej zbiórki odpadów.
- 31,50 zł za 1 m3 zużytej wody z danej nieruchomości, jeżeli nie został dotrzymany obowiązek selektywnej zbiórki odpadów,
- w gospodarstwie domowym, w którym wysokość opłaty naliczana jest od zużycia wody, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie może wynosić więcej niż 7,8% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę, maksymalna stawka wynosi 149,68 zł, jeżeli został dotrzymany obowiązek selektywnej zbiórki odpadów,
- w gospodarstwie domowym, w którym wysokość opłaty naliczana jest od zużycia wody, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie może wynosić więcej niż 7,8% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę, maksymalna stawka wynosi 449,04 zł, jeżeli nie został dotrzymany obowiązek selektywnej zbiórki odpadów.
Na zakończenie obrad nowo powstałe rondo, położone na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 105 oraz nr 110 w miejscowości Rzęskowo mocą uchwały otrzymało nazwę – Rondo im. Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.