Międzyzwiązkowy Komitet Strajkowy zawiązany w strukturach Polregio poinformował „Rynek Kolejowy”, że zamierza rozpocząć strajk w dniu 16 maja br. Pociągi mają stanąć w całej Polsce.
W piśmie Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego skierowanym do zarządu spółki i mediów, pod którym podpisało się większość przedstawicieli organizacji związkowych działających w Polregio napisano, że zapowiedziany na 16 maja br., strajk ma związek z „brakiem woli zarządu zawarcia porozumienia w sprawie podwyżek płac”. Strajk obejmie wszystkie zakłady spółki, z wyjątkiem warszawskiej centrali.
„Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy stwierdza, że prowadzone zgodnie z zaleceniami działania w poszczególnych zakładach spółki do tej pory nie skłoniły właściciela i zarządu do podjęcia decyzji przybliżających do zawarcia porozumienia wdrażającego podwyżki wynagrodzeń” – napisano.
MKPS poinformował też o przyjęciu regulaminu strajku generalnego. – MKPS utrzymuje w mocy uchwałę w sprawie bezwzględnego przestrzegania przez pracowników harmonogramów pracy i niewyrażanie zgody na ich zmianę, a także odmowę pracy w nadgodzinach przez pracowników, których wykonywanie pracy wymaga szczególnej sprawności psychofizycznej – dodają związkowcy.
Od kilku dni bardzo wiele pociągów Polregio w całej Polsce jest zawieszonych, w tym na popularnych trasach. 20 kwietnia br. nie wyjechało ich ponad 100.
W ubiegłym tygodniu odbyło się ostatnie spotkanie mediacyjne Zarządu Spółki ze Związkami Zawodowymi w POLREGIO SA i mediatorem w sprawie sporu zbiorowego. Wobec braku możliwości zawarcia porozumienia płacowego, zakończyło się ono podpisaniem protokołu rozbieżności.
– Związki Zawodowe podtrzymały żądania podwyżki wynagrodzeń o 700 zł z wyrównaniem od 1 grudnia 2021 r. Zarząd POLREGIO rozumie oczekiwania Strony Społecznej odnośnie podwyżek wynagrodzeń, jednak przede wszystkim musi dbać o bezpieczeństwo finansowe spółki. Podwyżki w oczekiwanej przez Związki Zawodowe wysokości to roczny koszt ok. 124 mln zł. Oznaczałoby to stratę finansową dla spółki i utratę jej rentowności. Ze względu na brak zabezpieczenia finansowego na podwyżki, spółka nie może więc spełnić tych postulatów. W związku z powyższym, zarząd Polregio zaproponował podniesienie wynagrodzenia zasadniczego o 400 złotych od 1 stycznia 2022 r. oraz 500 złotych jednorazowej gratyfikacji, przy czym wypłata tych środków byłaby uwarunkowana podpisaniem aneksów z marszałkami wszystkich województw – informuje przewoźnik.
Źródło: rynek kolejowy, na kolei