Pomorze Zachodnie stawia na nowoczesny i ekologiczny transport kolejowy. Jako pierwszy region w Polsce kupił hybrydy, które wyprodukuje NEWAG SA. W czwartek 16 lipca podpisana została umowa na zakupu dwóch pojazdów, które ułatwią podróżowanie między innymi na trasie Szczecin Główny – Kołobrzeg – Koszalin.
Łączny koszt zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln złotych. Każdy z nich jest wyposażony w 150 miejsc.
„Chcemy żyć na Pomorzu Zachodnim zgodnie z naturą. Zakup hybryd wpisuje się w tę strategię. Dzięki nim zadbamy o środowisko i ograniczymy koszty. Przede wszystkim pojazdy zapewnią większy komfort podróży. Na Pomorzu Zachodnim mamy około 40% niezelektryfikowanych linii kolejowych. Pojazdy dwusilnikowe pozwolą na podróż bez przesiadki np. ze Szczecina do Koszalina,” – mówił marszałek Olgierd Geblewicz.
Wicemarszałek Tomasz Sobieraj podkreślał, że Pomorze Zachodnie jest liderem w kraju pod względem nowoczesnego taboru.
Pojazdy dwunapędowe łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych, czyli wysokie przyspieszania i brak emisji spalin oraz pojazdów spalinowych wyposażonych w przekładnię elektryczną, jaką jest możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych.
Zgodnie z umową hybrydy mają pojawić się na torach nie później niż do końca 2021 rku, ale prezes zarządu NEWAG SA Zbigniew Konieczek zadeklarował, że pociągi trafią na Pomorze Zachodnie jeszcze w tym roku.
„Składając ofertę rozpoczęliśmy negocjacje z naszymi dostawcami, żeby wszystkie podzespoły były dostępne. Gratuluję odważnych decyzji. Nadal będziecie numerem 1 w Polsce,” – mówił prezes NEWAG.
Dysponowanie takimi pojazdami pozwoli na stworzenie lepszej oferty rozkładu jazdy poprzez wprowadzenie bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Trasa licząca 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, na ponad stukilometrowym odcinku Kołobrzeg – Goleniów jest niezelektryfikowana.
Nowe pociągi stworzą też nowe możliwości obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld złotych. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.