Podczas największych w Europie targów kolejowych InnoTrans w Berlinie został zaprezentowany hybrydowy IMPULS 2 wyposażony w superkondensator. W wydarzeniu uczestniczył marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj.
Pociąg z innowacyjnym urządzeniem do magazynowania energii został wyprodukowany przez firmę NEWAG i zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie. Będzie kursował na trasie Szczecin – Kołobrzeg, a rozpoznać go można po efektownym malowaniu nawiązującym do barw i symboli Unii Europejskiej.
Impuls z superkondensatorem to jeden z nowoczesnych pociągów zakupionych przez Województwo Zachodniopomorskie. W ramach umowy zawartej z firmą NEWAG do końca tego roku hybrydowa flota na Pomorzu Zachodnim będzie liczyć 12 pojazdów. Ten, który został wyposażony w superkondensatorowy zasobnik energii, to ósma hybryda z serii. W czerwcu br. przyjechała do Szczecina. Ze względu na efektowną malaturę ze złotymi gwiazdami nazywana jest „europejską”.
Uroczysta prezentacja tego pojazdu, dodatkowo wyposażonego w tzw. superkondensator, odbyła się w środę (21 września) podczas targów InnoTrans w Berlinie. W wydarzeniu uczestniczyli wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj oraz dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego WZ Jadwiga Rajkiewicz.
– Ten pojazd doskonale wpisuje się w cały cykl kilkunastoletnich zmian wprowadzanych w Pomorzu Zachodnim. W 2018 zakończyliśmy proces modernizacji zastępując stare pojazdy nowymi. Wiedzieliśmy wtedy, że jesteśmy absolutnym liderem. Zrobiliśmy to jako pierwsi. Mało tego – jako jedyni. Później poszliśmy o krok dalej i zamówiliśmy hybrydy. Cieszę się, że odbywa się to właśnie przy współudziale firmy NEWAG. Do końca roku 2022 dwanaście hybryd znajdzie się na naszych torach. Do tej pory mieliśmy najnowocześniejszy tabor w Polsce, a teraz mamy w Europie – podkreślił wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Prezes NEWAG SA Zbigniew Konieczek, przemawiając na terenie berlińskiego centrum targowego, przedstawiał zalety nowego pociągu.
– Mam przyjemność zaprezentować Państwu pierwszy w Europie hybrydowy pojazd pasażerski wyposażony w superkondensator, który jest jedynym tego typu rozwiązaniem, a ponadto jest wysoce ekologiczny oraz ekonomiczny. Warto też podkreślić, że ten nowoczesny pojazd jest owocem pracy zespołu utalentowanych inżynierów, którzy myślą innowacyjnie, nie zapominając o ochronie środowiska. Dziękuję szczególnie Zarządowi Województwa Zachodniopomorskiego, Pani dyrektor – Jadwidze Rajkiewicz i całemu zespołowi, za to że podzielają naszą wizję, a przykładem tego że można być innowacyjnym, jest ten pojazd za nami – mówił prezes Zbigniew Konieczek
Jak działa superkondensator? Jak ogromna bateria, której ładowanie odbywa się w trakcie hamowania pojazdu.
– Wdrożenie superkondesatora umożliwia w trybie spalinowym rozruch pojazdu do prędkości 50 kilometrów na godzinę i pokonanie dystansu o długości do 500 metrów. Ładowanie superkondensatora odbywa się w trakcie hamowania elektrodynamicznego, co idealnie sprawdza się w aglomeracji podmiejskich, gdzie mamy dużą ilość przystanków – wyjaśnił Tomasz Pancerz, kierownik projektu pojazdów hybrydowych w NEWAG-u.
Innowacyjny napęd pozwala znacząco zmniejszyć hałas podczas postoju oraz odjazdu ze stacji, a przede wszystkim zredukować zużycie paliwa i emisję do atmosfery szkodliwych substancji. Z analiz przeprowadzonych dla niezelektryfikowanego odcinka Goleniów – Kołobrzeg (100 km, 18 stacji) wynika, że dzięki superkondensatorowi oszczędność paliwa osiągnie poziom 17 procent (około 45 litrów).
Przyjmując że pojazd hybrydowy 36WEh z superkondensatorowym zasobnikiem energii wykona na tej trasie siedem pełnych obiegów dziennie – zużycie oleju napędowego zmniejszy się o około 115 000 litrów rocznie. A emisja CO2 zostanie zredukowana o 299 ton.